Tips en trucs

Onder tips en trucs staan diverse handige, praktische oplossingen voor kleine en grote problemen die de meeste (Breehorn)zeilers zullen herkennen en soms liever proberen te voorkomen!

Ze zijn onderverdeeld in een drietal categorieën: comfort binnen, comfort bovendeks en motorisch en staan vervolgens alfabetisch gerangschikt. De overige tips, die buiten deze drie categorieën vallen, staan op deze pagina. Heb je zelf ook een nuttige tip? Stuur die naar de redactie. Meestal is een foto erbij heel verhelderend.

Ankerconnector

Iedereen kent hem wel, de ankerconnector. De ideale verbinding tussen anker en ankerketting. Vaak ook nog wartelend, zodat het anker met een beetje hulp goed over de ankerrol getrokken kan worden. Toch kan deze connector ook een zwakke schakel worden tussen schip en anker. Door de zijdelings blokkerende connector (zie plaatje) kan er een onbedoelde kracht op worden uitgeoefend met alle gevolgen voor korte of langere termijn. Dit is te voorkomen door een stevige D-sluiting (geborgd) tussen de connector en het anker te monteren. De connector krijgt dan optimale bewegingsvrijheid en er komt geen verkeerde trekkracht op de connector. Af en toe een beetje vet in de bewegende delen houdt het geheel soepel draaiend en er kan met een gerust hart genoten worden van het ankeren.

Crewlist

Tijdens het Breehornevenement Zuid, kwam ook de “Noordhoek” bemanningslijst ter sprake. De lijst is speciaal vomgegeven voor de Breehornzeiler en werd zo enthousiast ontvangen, dat voorgesteld werd, deze voor alle leden ter beschikking te stellen op de site. De crewlist is hier te downloaden als worddocument. Invullen met uw eigen gegevens, een aantal afdrukken mee aan boord en u maakt indruk bij de autoriteiten.

Schootleer 

Ter voorkoming van snelle slijtage van mijn spinnakerschoten heb ik een stukje leer rond de uiteinden van de schoten genaaid. Ik had namelijk erg veel last van schavielen als ik de spinnakerboom uitzet.

Arearea

schootleer_1

schootleer_2

schootleer_3

Teakdek schoonhouden

Vooral geen hogedrukspuit gebruiken. Op zout water is het al relatief makkelijk, want het beste reinigingsmiddel is zout water: gewoon de puts overboord dus. Om te voorkomen dat je zachte houtvezels uit het dek boent, gebruik je een zachte borstel, een pannen- of een scotch-bright sponsje. Boen niet te hard en alleen haaks op de vezelrichting van het teak. Op zoet water gebruik je water met hierin een paar handen soda of zout. Een product als Biotex groen is ook een prima schoonmaakmiddel. Spoel het dek wel goed na met zoet water.

Val inscheren

Een nieuwe val inscheren in een staande mast gaat altijd lastig, tenzij de oude val nog in de mast zit. Dan is het nieuwe aan oude bevestigen en doorhalen maar. Maar als een val is losgeraakt en niet meer in de mast zit, wordt het vervelend. Boven in de mast, in een bootsmansstoeltje bungelend, is het tobben om een lijntje naar beneden te krijgen. Het karwei wordt aanzienlijk makkelijker wanneer je aan het eind van een vislijn een stuk fietsketting (ongeveer 20 tot 30 cm) vast maakt. Door het gewicht en de flexibiliteit van dit stuk ketting vindt de vislijn zijn weg naar beneden en kan aan de voet van de mast weer makkelijk worden opgepakt. Nu de nieuwe val aan de vislijn vast maken en door trekken maar. Simpel en effectief.

Verstaging goed strak zetten

Als je de stagen onder spanning zet, rekken ze een beetje. Het omgekeerde geldt ook: bij een zekere rek hoort een bepaalde stagspanning. Door deze rek op te meten, kun je een inschatting geven van de stagspanning.

Voor standaard staaldraad staat 1 mm rek gelijk aan een stagspanning van ongeveer 5% van de breeksterkte, 2 mm rek aan 10% van de breeksterkte, 3 mm aan 15% etc. etc. Voor deze methode zijn geen ingewikkelde gereedschappen nodig. Plakband, een rolmaat, duimstok of lat van 2 meter en een schuifmaat is genoeg. We nemen het topwant van standaard staaldraad als voorbeeld en zetten hier 15% van de breeksterkte op, dus 3 mm rek. Voor massieve verstaging is de rek aanzienlijk minder. Dyform- verstaging rekt slechts weinig minder dan standaard staaldraad.

Stap 1: Nadat de wantspanners handvast zijn aangedraaid, bevestigen we met plakband de bovenkant van een twee meter duimstok of lat aan de stuurboord stag. Tussen het onderste vrije uiteinde van de duimstok en de stagterminal houd je enkele millimeters speling, die je met de schuifmaat precies opmeet (A).

Stap 2: Hierna draai je de stuurboordwantspanner aan totdat afstand A met anderhalve millimeter is toegenomen. Deze toename meet je precies op met de schuifmaat. Vervolgens laat je de duimstok hangen en draai je de bakboordwantspanner aan totdat de toename drie millimeter is geworden. Et voilá: een stagspanning van 15% van de breeksterkte.

verstaging

Zwervende sleutel

De inbussleutel, die bij sommige Breehorns nodig is om de deksel van de achterste bakskist te vergrendelen kan een zwervend bestaan leiden. Voor ons als Breehornzeilers is dat zwerven wel leuk, maar niet voor die sleutel. Om dat te voorkomen kun je er een koordje aan maken en deze binnen aan de binnenkant van de deksel van het gasbun achter de helmstok vastmaken. Lang genoeg maken om bij de sluitingen op het deksel te komen en opbergen in de gasbun. Nooit weg en dus altijd bij de hand.